Arcydzieło gatunku science-fiction. Kubrick wyznaczył nowe perspektywy filmom popularno-naukowym i zredefiniował granice filmu, rozszerzając je na czystą kontemplację natury ludzkości. Czas akcji filmu rozciąga się od zarania dziejów człowieka po rok tytułowy. Na Ziemi w epoce kamienia łupanego w obecności tajemniczego monolitu człowiek po raz pierwszy używa narzędzia jako broni i i czyni w ten sposób krok ku zdobyciu inteligencji. W 1999 roku kosmonauci odkrywają na Księżycu podobny czarny obelisk. W roku 2001 na statku kosmicznym, krążącym pomiędzy Jupiterem a Ziemią, komputer pokładowy popełnia błąd, uśmiercając większość załogi i aby ukryć swoją winę doprowadza do śmierci kolejnych ludzi. Poza czasem: jedyny człowiek, który przeżył podróż na Jupitera przenosi się na kolejny etap rozwoju ludzkości.
Urodził się w 1928 roku w Nowym Jorku, zmarł w 1999 roku w swoim wiejskim domu w Anglii. Karierę zaczynał od fotografii prasowej (m.in. Look) oraz krótkometrażowych dokumentów (Dzień walki z 1951 roku). Jego pierwsze filmy fabularne utrzymane były w estetyce noir i kina gangsterskiego, a mocnym wejściem okazały się antywojenne Ścieżki chwały. Choć potem dostał do realizacji historyczny fresk Spartacus, rozbawił widzów groteską Dr Strangelove i wzbudził skandal Lolitą. Wielu uważa, że dojrzały, mistrzowski okres twórczości Kubricka zaczyna się od Odysei i obejmuje sześć filmów. Choć gatunkowo różne, pozostają jednak naznaczone ręką geniusza pod względem perfekcyjnej formy, zdjęć, przestrzeni, muzyki. Wszystkie poruszają zasadnicze pytania: o wolność woli, naturę zła, instynkty i rozum.
1955 Killer’s Kiss
1957 Paths of Glory
1962 Lolita
1968 2001: Space Odyssey
1971 A Clockwork Orange
1980 The Shining
1987 Full Metal Jacket
1999 Eyes Wide Shut