Maria Enders – gwiazda u szczytu kariery – dostaje propozycję zagrania w sztuce, która przyniosła jej sławę 20 lat temu. Wówczas wcielała się w postać Sigrid, atrakcyjnej, młodej dziewczyny, która uwodząc swoją wpływową szefową Helenę, doprowadza ją do samobójstwa. Maria tym razem ma zagrać rolę Heleny. W hołdzie zmarłemu dramaturgowi przyjmuje propozycję i wraz ze swoją asystentką wyjeżdża w Alpy, by przygotować się do spektaklu. Drugą postać ze sztuki, Sigrid, ma zagrać wschodząca gwiazdka z Hollywood. W młodej i ambitnej skandalistce Maria dostrzega siebie sprzed lat. Ta konfrontacja będzie dla niej okazją, by spojrzeć na własne życie i karierę pod nowym kątem. Sils Maria to ambitna opowieść o tym, jak sztuka i popkultura potrafią się przenikać i kształtować związki międzyludzkie. Najbardziej efektowny element filmu to jednak niezwykłe zdjęcia szwajcarskich Alp – malowniczych zakątków i magicznych zjawisk atmosferycznych.
Olivier Assayas
Urodził się w 1955 r. w Paryżu we Francji. Reżyser i krytyk związany z Cahiers du cinéma, autor wywiadu-rzeki z Bergmanem, jeden z odkrywców nowego kina azjatyckiego. Współpracował z André Téchiné przy paru filmach jako scenarzysta, uczestniczył w zbiorowych projektach Każdy ma swoje kino i Zakochany Paryż. Preferuje intymne fabuły o perypetiach rodzinnych jak w Pewnego lata, Fin août, début septembre czy pokazywanym na ENH 2005 Clean, jednak często porusza się również między dokumentem a esejem, szczególnie w tematach muzycznych, jak na przykład w obrazie Noise.
Wybrana filmografia:
1986 Désordre / Disorder
1996 Zimna woda / L'eau froide / Cold Water
1998 Fin août, début septembre / Late August, Early September
2000 Ścieżki uczuć / Les destinées sentimentales / Sentimental Destinies
2002 Demonlover
2004 Clean
2006 Noise