Kiedy dziecko było dzieckiem… - te słowa wybrzmiewają na początku Nieba nad Berlinem Wima Wendersa. Pierwsze sceny wypełnia podróż przez Berlin końca lat osiemdziesiątych XX wieku, widziany z góry - z perspektywy aniołów. Melancholijny, tajemniczy Damiel obserwuje podzielone murem miasto, przesiaduje na ruinach wieży Kościoła Pamięci. Czasami towarzyszy mu bliski znajomy Cassiel. Obaj są aniołami stróżami, którzy wspierają śmiertelników, słyszą ich myśli, rozumieją wszystkie języki świata, są niewidzialni i ponadczasowi. Damiel od pewnego czasu zazdrości ludziom codziennego życia. Pragnie coś naprawdę poczuć. Kiedy spotyka cyrkówkę Marion, zaczyna myśleć o rewolucji. Niebo nad Berlinem to nie tylko odyseja o podzielonym mieście, w której oprócz fenomenalnych zdjęć Henriego Alekana pojawiają się też m.in. kolorowe materiały archiwalne. W filmie Wendersa odbijają się symbole epoki przełomu - od obrazu muru dzielącego miasto po Nicka Cave'a i Bed Seeds.
Joanna Ostrowska
Urodzony w 1945 roku w Düsseldorfie. Długo szukał swojej drogi: studiował medycynę i filozofię, następnie wyjechał do Paryża, aby zostać malarzem. Z czasem jednak postawił na kino i zaczął naukę w szkole filmowej w Monachium. Razem z m.in. Rainerem Wernerem Fassbinderem i Wernerem Herzogiem był członkiem ruchu młodych twórców, którzy odnowili i wprowadzili na europejskie salony kino niemieckie. Wenders kręci zarówno filmy fabularne, jak i dokumentalne. Jego ulubionym reżyserem jest Yasujirō Ozu.
1970 Summer in the City
1976 Z biegiem czasu / Im Lauf der Zeit / Kings of the Road
1984 Paryż, Teksas / Paris, Texas
1987 Niebo nad Berlinem / Der Himmel über Berlin / The Sky Above Berlin / Wings of Desire
1994 Lisbon Story
1995 Po tamtej stronie chmur / Al di là delle nuvole / Beyond the Clouds
1999 Buena Vista Social Club
2000 Million Dollar Hotel / The Million Dollar Hotel