Siergiej Dowłatow, inaczej niż jego przyjaciel Josif Brodski, światową sławę zdobył dopiero po śmierci - w Polsce jego dzieła wydano w latach 90. Film Aleksieja Germana Jr. ukazuje zaledwie kilka dni z życia literata, w których jak w soczewce skupia się całego życie artysty. Jego uroda, osobność i towarzyskość. Seanse przyciągania-odpychania z żoną (Helena Sujecka) i romanse. Przede wszystkim zaś przeprawy z radziecką propagandą i cenzurą literacką, praktycznie uniemożliwiającą Dowłatowowi publikowanie. Nie tylko zresztą jemu - film, pieczołowicie odtwarzając aurę artystycznego Leningradu lat 70., metaforyzuje losy całego pokolenia. Wyczarowując tę krainę, German dba, by była ona jednocześnie fascynująca i zgrzebna, baśniowa i konkretna. Wielka w tym zasługa zdjęć Łukasza Żala (Ida, Zimna wojna) oraz scenografii i kostiumów Eleny Okopnej (Srebrny Niedźwiedź na Berlinale).
Adam Kruk, MFF Nowe Horyzonty