Czas akcji ostatniej część trylogii Jana Hřebejka i Petra Jarchovskiego przypada na koniec lat 50. i bezpośrednio nawiązuje do kultowego dzieła Pod jednym dachem (1999). Twórcy wracają do postaci starego, cholerycznego Jindřicha Rohna, byłego lotniczego radiotelegrafisty (w tej roli w Pod jednym dachem wystąpił nieżyjący już, niezapomniany Jiří Kodet), w którego rodzinie pogłębia się konflikt pokoleniowy. W Ukochanym stary Rohn (zagrany także z wielką werwą przez Martina Fingera) nie chce zaakceptować przyjaciela swojej starszej córki, która jednak nie zamierza z powodu ojca rezygnować ze szczęścia. Tematowi zakazanej miłości, która musi przezwyciężyć przeciwności losu, towarzyszy wiele moralnych dylematów i absurdalnych codziennych problemów, nabierających w warunkach czechosłowackiego komunizmu jeszcze większej ostrości. Do trudności w porozumieniu między pokoleniami w znacznym stopniu przyczyniają się różnice w doświadczeniach, na które ogromny wpływ wywierały polityczne reżimy. Finał trylogii, która w przekonaniu Hřebejka i Jarchovskiego jest najważniejszym dziełem w ich dotychczasowej wspólnej kariery.
Jana Bébarová, Kino na Granicy
Jan Hrebejk studiował na FAMU w Pradze. Jego film fabularny Musimy sobie pomagać ( 2000) był nominowany do Oscara dla najlepszego filmu obcojęzycznego. Hrebejk nakręcił także Big Beat (1993), Pod jednym dachem (1999), Pupendo (2003) i Na złamanie karku - 2004).
Wybrana filmografia:
1993 Šakalí léta/ Big Beat
1996 Kde padají hvezdy/ Where Stars Fall (TV)
1999 Pod jednym dachem/ Pelty/ Cosy Dens
2000 Musimy sobie pomagać/ Musíme si pomáhat/ Divided We Fall
2003 Pupendo
2004 Na złamanie karku / Horem pádem/ Up and Down
2006 Piękność w opałach/ Kráska v nesnázích/ Beauty in Trouble