Życie w raju wygląda jak wizja po LSD. Prolog, stanowiący osobną całość i będący majstersztykiem psychodelicznego kina, pokazuje pierwszych ludzi, którzy wędrują przez pełen barw Eden. Na ich półprzeźroczystej skórze wyświetlają się mozaiki z liści, traw i kwiatów. Wszystko tworzy fluorescencyjną magmę, nie ma różnicy między człowiekiem a naturą. Dalsza część filmu nie jest już tak bombastyczna, ale również pozostaje utrzymana w odrealnionej, wystylizowanej formie. Z serii na wpół slapstickowych, na wpół poetyckich scenek wyłania się historia Ewy, która miota się między dwoma mężczyznami. Opowieść o kuszeniu przez węża i zerwaniu owocu z drzewa poznania dobra i zła nakłada się na baśń o Sinobrodym. Czy fascynujący Ewę człowiek nie jest mordercą polującym na blondynki, których stygnące czoła ozdabia krwawym stemplem z cyfrą sześć? I czy czasem nieświadomość nie jest lepsza od prawdy?
Piotr Mirski
Urodzona w Czechosłowacji, żyła w latach 1929-2014. Rozpoczęła studia z dziedziny filozofii i architektury, ale ich nie ukończyła. Potem pracowała m.in. jako modelka i klapserka, aż udało jej się wreszcie dostać na FAMU w Pradze. Razem z m.in. Jiřím Menzlem i Milošem Formanem reprezentowała nurt czechosłowackiej Nowej Fali. Mówiła o sobie, że jest przegrzanym kotłem na granicy wybuchu i potworem pod kontrolą.
1963 O czymś innym / O něčem jiném / Something Different
1966 Stokrotki / Sedmikrásky / Daisies
1969 Owoce rajskich drzew spożywamy / Ovoce stromů rajských jíme / We Eat the Fruit of the Trees of Paradise
1977 Gra o jabłko / Hra o jablko / The Apple Game
1983 Zbyt późne popołudnie Fauna / Faunovo velmi pozdní odpoledne / The Very Late Afternoon of a Faun