Perła czechosłowackiej komedii i arcydzieło łagodnej mizantropii. Film Jaroslava Papouška opisuje kilka godzin z życia trzech pokoleń praskiej rodziny. Po zakończonej przedwcześnie majówce Homolkowie mają nadzieję na spokojne popołudnie przed telewizorem. Niestety, sprzęt ulega awarii, a atmosfera między domownikami z każdą chwilą staje się coraz bardziej napięta. Bardzo szybko wychodzi na jaw, że za fasadą mieszczańskiej stabilizacji kryje się gorycz, niespełnienie i poczucie niedostosowania do społecznych ról. Wszystkie te cechy kumulują się zwłaszcza w postaci gnuśnego i wiecznie niezadowolonego z życia Dziadka. W przewrotnym świecie Papouška to właśnie ten bohater ostatecznie okaże się najbardziej oddany rodzinie. Wszyscy Homolkowie, choć nieodparcie śmieszni, są głęboko ludzcy i świadomi swoich słabości. Pewnie dlatego zyskali tak wielką sympatię widowni, a ich perypetie doczekały się jeszcze dwóch filmowych kontynuacji.
Piotr Czerkawski
Urodzony w 1929 roku. Ukończył wydział rzeźby praskiej Akademii Sztuk Pięknych. Po studiach pracował jako rzeźbiarz i karykaturzysta. Do świata filmu wszedł jako współscenarzysta filmów Miloša Formana (Czarny Piotruś, Miłość blondynki, Pali się, moja panno) i Ivana Passera (Intymne oświetlenie). Jako reżyser zadebiutował w 1968 roku filmem Najpiękniejszy wiek. Największą sławę zdobył jednak dzięki Strasznym skutkom awarii telewizora i kolejnym częściom komediowej trylogii o rodzinie Homolków. Zmarł w 1995 roku.
1969 Najpiękniejszy wiek / Nejkrásnejsí vek / The Most Beautiful Age
1970 Straszne skutki awarii telewizora / Ecce homo Homolka / Behold Homolka
1971 Hogo fogo Homolka
1972 Homolkowie na urlopie / Homolka a tobolka
1984 Podróż dookoła mojej głowy / Cesta kolem mé hlavy / Round My Head in 40 Days