Panorama XIII-wiecznych Czech. Epoka, w której nienawiść jest żarliwsza od wiary. Wioski pogan wciąż stawiają opór chrześcijańskiej sile. Podróżni ryzykują życie, zapuszczając się na odległe trakty, a lokalni watażkowie o łupy rywalizują z wilkami. Zakładniczką tego świata jest tytułowa Małgorzata, dziewczyna ulepiona z innej gliny. Wrażliwa i niewinna, w milczeniu przygląda się otaczającej brutalności. Schronienie ma znaleźć w klasztorze, ale pewnego dnia trafi do niewoli. Oparta na powieści Vladislava Vančury Małgorzata, córka Łazarza to opus magnum Františka Vláčila, podsumowanie jego poszukiwań filozoficznych i estetycznych oraz świadectwo twórczej wolności. Reżyser poświęcił swojemu dziełu trzy lata życia, a sama praca na planie zdjęciowym trwała ponad 500 dni. W efekcie powstał niezwykły fresk historyczny – Vláčil odszedł od fabularnej czytelności na rzecz narracji impresyjnej i nielinearnej, która może przywodzić skojarzenia z dokonaniami Tarkowskiego czy Paradżanowa. Po 50 latach film wciąż zadziwia stroną wizualną i odważną wizją czasów, w których krzyżowi często towarzyszył miecz.
Mariusz Mikliński
Jeden z najważniejszych przedstawicieli kina czeskiego, uznawany za prekursora Nowej Fali. Urodzony w Czeskim Cieszynie w 1924 roku. Studiował estetykę i historię sztuki na Uniwersytecie Masaryka. Autor trylogii historycznej, którą zapoczątkowała Diabelska przepaść z 1960 roku, a uzupełniły Małgorzata, córka Łazarza i Dolina pszczół. Swoją twórczością filmową, która zgłębiała tematykę wolności i uwikłania w ideologię, Vláčil nieraz naraził się czechosłowackiej władzy.
1960 Biała gołębica / Holubice / The White Dove
1962 Diabelska przepaść / Dáblova pas / The Devil's Trap
1968 Dolina pszczół / Údolí vcel / The Valley of the Bees
1970 Adelheid
1983 Pastuszek z doliny / Pasáček z doliny / Little Hersman from the Valley