Tytuł mówi wszystko. Otakar Krivánek sportretował w swoim filmie pewną rodzinę, która dzień po dniu zmaga się z życiem. Nie jest to jednak zacięta walka, prędzej przyjacielskie przepychanki. Rodzice zarabiają jako nauczyciele, a po skończonej pracy próbują wychowywać dzieci. Wieczorami ściszonymi głosami rozmawiają o dylematach związanych z dorastaniem. Kiedy najlepiej rozpocząć seksualną edukację? Wcześniej czy później? Pewnie zawsze robi się to za wcześnie lub za późno. Ich podopieczni mają inne problemy. Wyjście do kina z onieśmielającą dziewczyną, wybór sukienki na imprezę – właśnie takimi sprawami wybrukowana jest ich codzienność. Krivánek opowiedział o tym wszystkim prosto i bez fajerwerków, ale przy tym naturalnie i na luzie. Jego film – z udziałem członków prawdziwej rodziny, częściowo improwizowany – jest połączeniem kina fabularnego i dokumentalnego, podobnym w stylu i tonie do Czarnego Piotrusia Miloša Formana.
Piotr Mirski
Żył w latach 1931-1997. Studiował w szkole filmowej Famu w Pradze. Ponadto kształcił się w Bratysławie w dziedzinie architektury. Zadebiutował dokumentem Czas, w którym żyjemy. Później zaczął też realizować filmy fabularne. Pracował w teatrze i telewizji.
1968 Czas, w którym żyjemy / Čas, ktorý žijeme / The Time We Are Living (dok.)
1969 Dzień nasz codzienny... / Deň náš každodenný... / Our Daily Day...
1975 Miłosierny czas / Milosrdny čas
1979 Blízke diaľavy / Close Distance
1982 Predčasné leto