Przypadek dla początkującego kata jest oparty na trzeciej części Podróży Guliwera Jonathana Swifta, ale można odnaleźć w nim też echa Alicji w Krainie Czarów Lewisa Carrolla i twórczości Franza Kafki. Pewien mężczyzna trafia do świata, w którym wszystko wydaje się nowe i tajemnicze. Obowiązują w nim dziwne prawa, prowadzone są tajemnicze eksperymenty i odbywają się bezwzględne rozprawy sądowe. Na niebie cały czas dryfuje wyspa będąca miejscem pobytu króla – czy jest to jednak odpowiedzialny i rozsądny władca? Jestem cudzoziemcem, nic nie rozumiem, powtarza bohater. Reżyser umiejętnie kreuje atmosferę dezorientacji. Z mrocznych, pełnych ekspresjonistycznego światłocienia kadrów wyłaniają się wąskie ulice, puste podwórka i prowadzące donikąd korytarze. Narracja jest gęsta i porwana, złożona z absurdalnych zdarzeń. Całość przypomina gorączkowy, męczący sen. Przypadek... reprezentuje jeden z dwóch biegunów czechosłowackiej Nowej Fali – oddalony od prozy życia i flirtujący z surrealizmem.
Piotr Mirski
Żył w latach 1935-1989. Tak jak i wielu innych przedstawicieli czechosłowackiej Nowej Fali studiował na FAMU w Pradze. Był płodnym scenarzystą – pracował w tej roli m.in. przy klasycznych już Stokrotkach Věry Chytilovej i fantastycznonaukowym filmie Jindřicha Poláka Ikaria XB1. Jako reżyser zadebiutował Każdym młodym mężczyzną. Jego drugi film, zatrzymany przez władzę Przypadek dla początkującego kata, był ostatnim w jego karierze.
1961 Czarno-biała Sylwia / Černobílá Sylva / Black and White Sylva (kr.m., współreż.)
1963 Kilian zawsze wraca / Postava k podpírání / Joseph Kilian (kr.m., współreż.)
1965 Każdy młody mężczyzna / Každý mladý muž / Every Young Man
1970 Przypadek dla początkującego kata / Případ pro začínajícího kata / Case for a Rookie Hangman