Dobiegając trzydziestki, Juraj Jakubisko zadebiutował filmem o ludziach, którzy nie uświadamiają sobie, że ich młodość mija. Bohaterami Chrystusowych lat są dwaj bracia. Widzimy, jak spędzają czas wolny – podczas piwnych posiedzeń, opalania się nad rzeką i spotkań z kobietami. Mężczyźni nieustannie toczą pełne dygresji i żartów rozmowy. O swoich zawodach, doświadczeniach i planach. Mimo beztroskiej atmosfery raz po raz słychać w ich dyskusjach smutek i zwątpienie. Chociaż film portretuje codzienne, zwyczajne życie, to nie został zrealizowany w realistycznym stylu. W warstwie stylistycznej widać poetycką wrażliwość reżysera, a sceny zabaw mają w sobie surrealistyczną swobodę. Efekt wzmacniają ponadto czarno-białe zdjęcia. Starannie zakomponowane kadry wypełnia światło, które sprawia, że świat wydaje się czasem jasny i radosny, a innym razem – wyblakły i wypalony.
Piotr Mirski
Słowacki reżyser urodzony w 1938 roku. Pracował jako nauczyciel fotografii w liceum. W latach 60. przeprowadził się do Pragi, gdzie ukończył szkołę filmową FAMU. Jego wczesne krótkie metraże i fabularny debiut Chrystusowe lata zdobyły międzynarodowe uznanie. Dalszą karierę Jakubiski przekreślił upadek Praskiej Wiosny. Po 1968 roku udało mu się ukończyć jedynie trzy filmy. Do pracy wrócił w latach 80., Tysiącletnia pszczoła z tego okresu okazała się ogromnym sukcesem i najważniejszym filmem reżysera.
1963 Milczenie / Mlčení (kr.m.)
1967 Chrystusowe lata / Kristove roky / Crucial Years
1970 Do widzenia w piekle, przyjaciele / Dovidenia v pekle priatelia / See You in Hell, Friends
1983 Tysiącletnia pszczoła / Tisícrocná vcela / The Millennial Bee
1985 Pani Zima / Perinbaba / The Feather Fairy
2008 Bathory / Bathory: Countess of Blood