Czarny Piotruś to jeden z pierwszych filmów czechosłowackiej Nowej Fali, a zarazem fabularny debiut jej najsłynniejszego przedstawiciela, Miloša Formana. Tytułowym bohaterem jest nastoletni chłopak, który chwiejnym krokiem wkracza w dorosłość. Na co dzień pracuje w sklepie jako ktoś w rodzaju ochroniarza – niestety, brak mu odwagi, aby łapać lub chociażby upominać kolejnych złodziei. Po godzinach spędza czas z przyjaciółmi i rodzicami, ale z nikim nie potrafi się zbyt dobrze porozumieć. Ich rozmowy wypełniają komunały, pytania bez odpowiedzi i tyrady bez puenty. Zamiast zwartej historii dostajemy ciąg luźno połączonych epizodów, w których Forman portretuje bohaterów podczas codziennych czynności, starając się uchwycić ducha czasów. Całość wyróżnia się absurdalnym humorem i celnością obyczajowych obserwacji. Wiarygodność filmowi zapewnia jego dokumentalny rys, który zaznacza się w nienachalnej reżyserii i grze częściowo nieprofesjonalnej obsady.
Piotr Mirski
Urodził się w 1932 roku. Studiował w słynnej szkole filmowej FAMU w Pradze. Chociaż jego pierwszym samodzielnym filmem był dokumentalny Konkurs, to z czasem zwrócił się w stronę fabuł. Po zrealizowaniu w Czechosłowacji kilku docenionych komedii zdecydował się wyjechać do USA, gdzie na dobre rozpoczął marsz w stronę panteonu kina. Uhonorowano go Oscarem za Lot nad kukułczym gniazdem i Amadeusza.
1964 Konkurs / Konkurs / Competition (dok., kr.m.)
1964 Czarny Piotruś / Černý Petr / Black Peter
1965 Miłość blondynki / Lásky jedné plavovlásky / The Loves of a Blonde
1975 Lot nad kukułczym gniazdem / One Flew Over the Cuckoo's Nest
1979 Hair
1984 Amadeusz / Amadeus