Andrej, Martha i Yorick, bohaterowie drugiego filmu Juraja Jakubiski, to typy spod hippisowskiej gwiazdy. Wspólnicy w wesołej destrukcji, słowacki ruch oporu wobec siermiężnej codzienności, którego bronią jest humor i radziecki szampan. Dzielą ze sobą łóżko w zdewastowanym kościele, żyją wśród rupieci i papużek falistych, skandując: Życie jest piękne. Kochają się, kłócą i upijają, wiedząc, że jedynym sposobem, by znieść świat jest szaleństwo. Ich straceńczy karnawałowy korowód powstrzyma jednak siermiężna rzeczywistość. Ptaszki, sieroty i szaleńcy wyrastają z tego samego kontestatorskiego nurtu co Stokrotki Věry Chytilovej, który władze komunistyczne traktowały jak policzek wymierzony przez dekadentów. Film nakręcono pośpiesznie, tuż po upadku Praskiej Wiosny - rządzi nim poetyka nadmiaru, tak jakby Juraj Jakubisko zdawał sobie sprawę, że to ostatni moment na twórczą nonszalancję. Temu wartkiemu strumieniowi surrealizmu dali się porwać operator kamery i twórcy scenografii - kadry zalewają cyrkowe kolory, a bohaterowie toną w groteskowych dekoracjach i wariackich pomysłach reżysera. Po latach Ptaszki… okazują nadal aktualną polityczną alegorią.
Mariusz Mikliński
Słowacki reżyser urodzony w 1938 roku. Pracował jako nauczyciel fotografii w liceum. W latach 60. przeprowadził się do Pragi, gdzie ukończył szkołę filmową FAMU. Jego wczesne krótkie metraże i fabularny debiut Chrystusowe lata zdobyły międzynarodowe uznanie. Dalszą karierę Jakubiski przekreślił upadek Praskiej Wiosny. Po 1968 roku udało mu się ukończyć jedynie trzy filmy. Do pracy wrócił w latach 80., Tysiącletnia pszczoła z tego okresu okazała się ogromnym sukcesem i najważniejszym filmem reżysera.
1963 Milczenie / Mlčení (kr.m.)
1967 Chrystusowe lata / Kristove roky / Crucial Years
1970 Do widzenia w piekle, przyjaciele / Dovidenia v pekle priatelia / See You in Hell, Friends
1983 Tysiącletnia pszczoła / Tisícrocná vcela / The Millennial Bee
1985 Pani Zima / Perinbaba / The Feather Fairy
2008 Bathory / Bathory: Countess of Blood