Długo oczekiwany, najnowszy film reżysera Mrocznego rycerza i Incepcji rozpoczyna się sceną, w której wroga armia otacza setki tysięcy Brytyjczyków i aliantów. Uwięzieni na plaży między morzem a siłami przeciwnika muszą stawić czoła niemożliwemu.
"Dunkierka" łączy dwie twarze X muzy. To z jednej strony Rekonstrukcja: kamery IMAX pięknie dokumentują najdrobniejsze detale scenografii i kostiumów, po niebie latają prawdziwe spitfire'y, na plaży gromadzą się tysiące statystów, a reżyser skupia się – w duchu Irzykowskiej definicji kina – na obserwacji tego, jak człowiek zmaga się z materią. Z drugiej strony mamy zaś Kreację: wciskający w fotel spektakl wykreowany w oparciu o sztukę montażu, która pozwala manipulować czasem, dynamizować materiał filmowy, wprowadzać suspens.
Jakub Popielecki, filmweb.pl
Urodził się w Londynie w 1970 r. W wieku siedmiu lat dostał od ojca kamerę 8 mm, a na studiach (literatura angielska) zamienił sprzęt na szesnastkę. Jego autorski debiut Following, w którym opowiadał o zdradzie w formule kina noir, wywołał spory rozgłos, jednak to Memento zapewniło mu status twórcy kultowego. Z czasem coraz bardziej zbliżył się do Hollywood - w 2001 r. nakręcił Bezsenność (Insomnia) z Alem Pacino i Robinem Williamsem, a następnie dwa wysokobudżetowe prequele Batmana. W międzyczasie powrócił do ulubionych tematów - iluzji, percepcji, relatywizmu, walki dobra i zła - w Prestiżu (The Prestige). W warstwie formalnej jego filmy wyróżniają się achronologią, wykorzystaniem złudzeń percepcyjnych oraz archaizującą stylizacją.
Filmografia:
1997 Doodlebug (kr.m / short)
1998 Following
1998 Memento
2001 Bezsenność / Insomnia
2005 Batman: początek / Batman Begins
2006 Prestiż / The Prestige
2008 Mroczny rycerz / The Dark Knight