repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna

kup bilet

13 gru / pt

Zagadka Kaspara Hausera

Jeder für sich und Gott gegen alle

reż. Werner Herzog

czas: 109’
produkcja: RFN 1974
obsada: Bruno S.Walter Ladengast, Brigitte Mira
język: niemiecki

gatunek: dramat, biograficzny, historyczny

Seans poprzedzi prelekcja video wygłaszana przez filmoznawczynię Ewę Fiuk.

Projekt jest organizowany przez Stowarzyszenie Kin Studyjnych oraz Goethe Instytut w Warszawie, a współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej. 

W 1828 r. na rynku w Norymberdze pojawił się młody człowiek o wyglądzie włóczęgi, który nie był w stanie nawiązać kontaktu z otoczeniem - nie potrafił chodzić, mówić, ani posługiwać się najprostszymi narzędziami. W tajemniczym znajdzie dopatrywano się syna arcyksięcia Karola. Byli i tacy, którzy uważali go za syna Napoleona. Otoczony opieką przez dwóch naukowców, stał się światową sensacją.

Postaci Hausera poświęcono ponad tysiąc publikacji. Jego zagadka pozostała jednak nierozwiązana. Zginął w niewyjaśnionych okolicznościach. Dla Herzoga tajemnica egzystencji człowieka znikąd stała się wymarzoną okazją do penetracji ludzkiej psychiki w pierwotnym stadium jej kształtowania. Tragedia Hausera jest tragedią człowieka-odmieńca, który im więcej przyswaja sobie zasad współżycia społecznego, tym większa przepaść odgradza go od otoczenia. Kaspar pojawia się jako tajemnica i pozostaje nią do końca. Nie tylko ze względu na zagadkowe koleje losu, ale przede wszystkim ze względu na tajemnicę swej, niemożliwej do przeniknięcia, osobowości.

Werner Herzog

Właściwie Werner Herzog Stipetić, urodzony w 1942 roku, niemiecki reżyser filmowy, teatralny i operowy. Zdobywca Grand Prix i nagrody za reżyserię w Cannes (Zagadka Kaspara Hausera, 1974), laureat Smoka Smoków na Krakowskim Festiwalu Filmowym, nominowany do Złotego Lwa, Oscara i Złotego Niedźwiedzia. Jeden z najwybitniejszych żyjących artystów kina. Jego długoletnia współpraca z Klausem Kinskim zaowocowała takimi filmami jak Fitzcarraldo, Aguirre, gniew boży czy Nosferatu wampir. Równie dobrze czuje się na gruncie kina fabularnego, jak i w dokumencie. W obu formach poszukuje „ekstatycznej prawdy” – manifestacji rzeczywistości, którą można ukazać dzięki wykorzystaniu środków filmowych. Zaciekły wróg nagich faktów i cinéma-vérité.

.

Wybrana filmografia

1962 Herakles / Hercules

1972 Aguirre, gniew boży / Aguirre, der zorn gottes / Aguirre, the Wrath of God

1974 Zagadka Kaspara Hausera / Jeder für sich und Gott gegen alle / Every Man for Himself and God Against All

1977 Stroszek

1978 Nosferatu wampir / Nosferatu: Phantom der Nacht / Nosferatu the Vampyre

1979 Woyzeck

1982 Fitzcarraldo

1984 Tam, gdzie śnią zielone mrówki / Wo die grünen Ameisen träumen / Where the Green Ants Dream

1987 Cobra Verde

2007 Spotkania na krańcach świata / Encounters at the End of the World (dok. / doc.)

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!