Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi Bezdrożami, a potem uwodził obyczajową Nebraską. W pierwszych scenach Przesilenia zimowego poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole.
[Źródło: Urszula ŚniegowskaI]
Urodzony w Omaha w Nebrasce reżyser, scenarzysta i producent. Absolwent Uniwersytetu Stanforda (literatura hiszpańska i historia) i reżyserii na UCLA. Zdobywca dwóch Oscarów za scenariusz do Spadkobierców i Bezdroży oraz czterech nominacji (m.in. za Nebraskę i Wybory), a także ponad 200 innych nagród i wyróżnień. W 2012 roku zasiadał w jury konkursu głównego festiwalu w Cannes. Wśród swoich ulubionych reżyserów wymienia Akirę Kurosawę, Luisa Buñuela, Hala Ashby'ego i Sergio Leone.
2002 Schmidt / About Schmidt
2004 Bezdroża / Sideways
2011 Spadkobiercy / The Descendants
2013 Nebraska
2017 Pomniejszenie / Downsizing