Mulholland Drive Davida Lyncha wraca do kin w odrestaurowanej wersji 4K!
W zrealizowanej w 2016 roku ankiecie BBC Culture przeprowadzonej wśród 177 krytyków filmowych z całego świata, Mulholland Drive zostało uznane za najlepszy film XXI wieku.
Uwodzicielska i przerażająca wizja fabryki snów w Los Angeles Davida Lyncha to jedno z prawdziwych arcydzieł nowego tysiąclecia; opowieść o miłości, zazdrości i zemście jak żadna inna.
Historia miłosna w mieście marzeń... Blondynka Betty Elms dopiero co przybyła do Hollywood, aby zostać gwiazdą filmową, kiedy spotyka enigmatyczną brunetkę cierpiącą na amnezję. W międzyczasie, gdy ta dwójka stara się rozwikłać tożsamość drugiej kobiety, filmowiec Adam Kesher wpada w kłopoty w trakcie castingu do swojego najnowszego projektu.
Final Girls tworzy kobiecy kolektyw założony wiosną 2020 roku. Połączyła nas miłość do kina gatunkowego i aspiracja do odkrywania jego nieoczywistych znaczeń. Wspólnie analizowałyśmy horrory, pulpę, erotyki, romanse i intrygujące dzieła autorskie.
Wydawałyśmy cyfrowe numery tematyczne magazynu i papierowe ziny towarzyszące naszym ulubionym festiwalom: American Film Festival i MFF Nowe Horyzonty. Wiosną 2025 roku domykamy projekt Final Girls we wspaniałych okolicznościach. Wystawie najpiękniejszych kart z zinów towarzyszyć będzie pokaz specjalny Mulholland Drive połączony z dyskusją.
Miłośniczka kina gatunkowego, queeru i filmowej pulpy, absolwentka antropologii kultury na UWr. Jedna z redaktorek książki „Nikt nikomu nie tłumaczy. Świat według Kiepskich w kulturze”. Pisze i ilustruje.
Robotnica kultury, fotografka i filmoznawczyni. Pracuje dla kin i festiwali. Najbardziej w kinie lubi brak dialogów, Monicę Vitti i montaż w filmach Gaspara Noé.
Filmoznawczyni, kinofilka, adiunktka na Wydziale Humanistycznym UŚ. Autorka publikacji na temat filmu młodzieżowego i narracji inicjacyjnych w kinie m.in. książki Wiosenna bujność traw. Obrazy przyrody w filmach o dorastaniu. Chciałaby, aby jej życie przypominało radziecki melodramat.
Filmoznawczyni, kinofilka i flâneuse. Pracuje w literaturze. Wielbicielka surrealizmu, jogi, Béatrice Dalle i snów.
Absolwentka dziennikarstwa i filmoznawstwa. Entuzjastka kampu, horrorów i kociego futra. Po godzinach marzy o wynalezieniu wehikułu czasu, który przeniósłby ją do obskurnych kin na nowojorskim Times Square z lat 70. Jej życiową misją jest zaszczepienie w widzach miłości do dziwności.
Urodzony w 1946 w Missoula w stanie Montana. Jego debiut, Głowa do wycierania, początkowo spotkał się z chłodnym przyjęciem, po czym zyskał status obrazu kultowego. Wśród jego wielbicieli był m.in. Stanley Kubrick oraz Mel Brooks, który jako producent filmu Człowiek słoń zatrudnił Lyncha do jego reżyserii. Odnieśli wspólnie wielki sukces (osiem nominacji do Oscara). Lynch odrzucał propozycje reżyserowania konwencjonalnych filmów (m.in. Powrotu Jedi) i szukał swojego głosu w kinie. Diuna była katastrofą produkcyjną, ale świetne przyjęcie Blue Velvet zagwarantowało, że nazwisko reżysera stało się rozpoznawalne na całym świecie. Od tego czasu Lynch należy do czołówki światowych twórców kina autorskiego. Produkowany przez niego serial Miasteczko Twin Peaks dał początek nowej erze seriali telewizyjnych, a kolejne jego filmy mają ogromny wpływ na artystów na całym świecie.
1977 Głowa do wycierania / Eraserhead
1980 Człowiek słoń / Elephant Man
1986 Blue Velvet
1990 Dzikość serca / Wild at Heart
1997 Zagubiona autostrada / Lost Highway
2001 Mulholland Drive / Mulholland Dr.
2006 Inland Empire