repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro
PWŚCPSN
loading

dzisiaj

 
0
strona główna
Challengers, reż. Luca Guadagnino

TOP 10 (2024)

Oto trzydzieści najlepszych tytułów 2024 roku wyłonionych przez zespół programowy Kina Nowe Horyzonty i festiwalu Nowe Horyzonty. To spośród nich wybierzemy złota dziesiątkę filmów, które przypomnimy na wielkim ekranie na początku 2025 roku.

Przypomnij sobie wytypowane produkcje i wskaż w ankiecie film, bez którego nie wyobrażasz sobie TOP 10 mijającego roku.

Kolejność tytułów jest alfabetyczna.

1. Anatomia upadku (Anatomie d'une chute)

reżyser: Justine Triet
produkcja: Francja (2023)
czas trwania: 152'
gatunek: dramat, kryminał, thriller

Anatomia upadku to absolutne wydarzenie – jeden z najgłośniejszych filmów roku, zdobywca kilkudziesięciu nagród i wyróżnień, w tym dwóch Złotych Globów, nagrodzony Złotą Palmą w Cannes. To mistrzowski thriller, w którym poszukiwanie odpowiedzi na pytanie „czy zabiła?” ogląda się jak pełną napięcia intrygę rodem z Zaginionej dziewczyny Davida Finchera. To coś więcej niż śledztwo w sprawie morderstwa: to niepokojąca podróż w sam środek burzliwej relacji w pozornie szczęśliwym małżeństwie. W roli głównej fenomenalna Sandra Hüller, typowana jako jedna z głównych faworytek w oscarowym wyścigu.

2. Anora (Anora)

reżyser: Sean Baker
produkcja: USA (2024)
czas trwania: 139'
gatunek: dramat, komedia

Anora, a właściowe Ani (znakomita Mikey Madison) to tancerka klubu dla dorosłych na Brooklynie, która zmienia się w nowoczesnego Kopciuszka, gdy na swojej drodze spotyka  Ivana (elektryzująca rola Marka Eidelsteina), syna rosyjskiego oligarchy. Młodzi postanawiają wziąć ślub. Komplikacje pojawiają się, gdy rodzice chłopaka dowiadują się o związku i próbują unieważnić małżeństwo.

3. Biedne istoty (Poor Things)

reżyser: Yórgos Lánthimos
produkcja: USA, Irlandia, Wielka Brytania (2023)
czas trwania: 141'
gatunek: romans, sci-fi

Biedne istoty w reżyserii Yorgosa Lanthimosa to niesamowita opowieść o ewolucji Belli Baxter (Emma Stone), młodej kobiety, która zostaje przywrócona do życia przez genialnego i niekonwencjonalnego naukowca, doktora Godwina Baxtera (Willem Dafoe). Pod jego opieką Bella chętnie uczy się wszystkiego od nowa, ale chce też doświadczyć pełni życia. W poszukiwaniu nowych doznań wyrusza w burzliwą i pełną przygód podróż przez kontynenty w towarzystwie sprytnego i rozpustnego prawnika, Duncana Wedderburna (Mark Ruffalo). Wolna od uprzedzeń swoich czasów, Bella z determinacją dąży do celu, jakim jest walka o równość i niezależność.

4. Bracia ze stali (The Iron Claw)

reżyser: Sean Durkin
produkcja: USA, Wielka Brytania (2023)
czas trwania: 130'
gatunek: dramat

Surowy teksański ojciec - głowa rodu Von Erich - zrobi wszystko, by jego synowie osiągnęli w sporcie to, czego on sam nie zdołał. Za kulisami wrestlerskich widowisk, na punkcie których w latach 80. oszalała Ameryka, kryją się jednak brutalne treningi, złamane charaktery, przekreślone marzenia i poturbowane braterskie relacje. Rodzicielskie ambicje okazują się przekleństwem synów - na Von Erichów spada cios za ciosem. Czy niezwyciężeni dotąd bracia unikną wiszącego nad nimi fatum?

5. Challengers (Challengers)

reżyser: Luca Guadagnino
produkcja: USA (2024)
czas trwania: 131'
gatunek: dramat

Wizjonerski twórca Luca Guadagnino przedstawia Challengers z Zendayą w roli Tashi Duncan, która jako złote dziecko tenisa, w wyniku kontuzji, została bezkompromisową trenerką...na korcie i poza nim. Jej mąż (Mike Faist – West Side Story) jest mistrzem, który przeżywa zawodowy kryzys. Tashi postanawia przywrócić mu dawną chwałę, ale oboje czeka niespodzianka, kiedy przeciwnikiem okazuje się inny przebrzmiały czempion Patrick (Josh O’Connor – The Crown) – jego były najlepszy przyjaciel i dawny chłopak Tashi. Kiedy przeszłość zderza się z teraźniejszością, a napięcie sięga zenitu, Tashi musi zadać sobie pytanie, jaka będzie cena tej wygranej?

6. Deadpool & Wolverine (Deadpool & Wolverine)

reżyser: Shawn Levy
produkcja: USA, Chiny (2024)
czas trwania: 127'
gatunek: komedia, akcja, sci-fi

Deadpool i Wolverine w swoich największych bitwach - i okazjonalnych team-upach! Katany i pazury ścierają się podczas ich brutalnego pierwszego spotkania - ale kiedy ktoś celuje w ocalałych z Weapon X, Wolverine musi ruszyć Deadpoolowi na ratunek! Doktor Bong dzwoni na naszych bohaterów, a potem sprawy stają się włochate z powodu wilkołaka! A kiedy za głowę Logana zostaje wyznaczona nagroda, zgadnijcie, kto próbuje ją zgarnąć! Atak na bazę HYDRY sprawia, że bohaterowie rzucą się sobie do gardeł, podczas gdy Logan odgrywa rolę złego gliny w starciu z robotem Shi'ar. Ale sprawy naprawdę idą źle w głównym daniu – prawdziwie szalonej i brutalnej potyczce!

7. Dobrzy nieznajomi (All of Us Strangers)

reżyser: Andrew Haigho
produkcja: USA, Wielka Brytania (2023)
czas trwania: 105'
gatunek: fantasy, melodramat

Jedna noc i spotkanie z tajemniczym sąsiadem, Harrym, całkowicie odmienia dotychczasowe życie Adama, mieszkańca opustoszałego londyńskiego bloku. W miarę rozwoju ich relacji Adama coraz bardziej pochłaniają wspomnienia z przeszłości. W pewnym momencie mężczyzna postanawia wrócić do miasteczka, w którym dorastał. Gdy trafia do rodzinnego domu, odnajduje swoich rodziców takimi, jakimi ich zapamiętał z dnia ich śmierci przed trzydziestu laty.

8. Dziki robot (The Wild Robot)

reżyser: Chris Sanders
produkcja: USA (2024)
czas trwania: 101'
gatunek: animacja, przygodowy

Historia robota Rozzum, w skrócie "Roz" - który rozbija się na niezamieszkanej wyspie i musi się przystosować do surowego otoczenia. Stopniowo uczy się, jak przetrwać, buduje relacje ze zwierzętami, a nawet zostaje przybranym rodzicem osieroconego pisklęcia.

9. Imago (Imago)

reżyser: Olga Chajdas
produkcja: Polska, Holandia, Czechy (2023)
czas trwania: 113'
gatunek: dramat

Koniec lat 80tych, Wybrzeże. Ela, najmłodsza z dziewięciorga rodzeństwa, dopiero wchodzi w dorosłość, ale już wie, że nie pasuje ani do sztywnych zasad starego ładu, ani do rodzącego się nowego świata. Azyl znajduje w trójmiejskiej alternatywie - dopóki rzeczywistość się o nią nie upomni.

10. Ja, kapitan (Io capitano)

reżyser: Matteo Garrone
produkcja: Włochy, Belgia, Francja (2023)
czas trwania: 121'
gatunek: dramat

Seydou (w tej roli nagrodzony na festiwalu w Wenecji Seydou Sarr) i Moussa to dwaj młodzi mężczyźni, którzy nie boją się marzyć. Zdają sobie sprawę, że rodzinny Dakar nie jest w stanie zaoferować im wiele, a perspektywa lepszego życia i upragnionej muzycznej kariery czeka na nich z dala od afrykańskiego kontynentu. Celem bohaterów nowego filmu Matteo Garrone staje się zatem Europa.

11. Kneecap. Hip hopowa rewolucja (Kneecap)

reżyser: Rich Peppiatt
produkcja: Irlandia, Wielka Brytania (2024)
czas trwania: 105'
gatunek: dramat, komedia, muzyczny

Irlandzki kandydat do Oscara i zdobywca Nagrody Publiczności na Sundance. Kneecap. Hip-hopowa rewolucja to szalona komedia o chłopakach z blokowisk, którzy przedawkowali język ojczysty. Reżyser Rich Peppiatt jak najlepszy DJ z wprawą miksuje fakty z czystą fikcją, a prawdziwym, grającym samych siebie raperom towarzyszy na ekranie Michael Fassbender.

12. Kos (Kos)

reżyser: Paweł Maślona
produkcja: Polska  (2023)
czas trwania: 118'
gatunek: historyczny, akcja

Wiosna 1794 roku, w Polsce wrze. Do kraju wraca generał Tadeusz „Kos” Kościuszko (Jacek Braciak), który planuje wzniecić powstanie przeciwko Rosjanom, mobilizując do tego polską szlachtę i chłopów. Towarzyszy mu wierny przyjaciel i były niewolnik, Domingo (Jason Mitchell). Tropem Kościuszki wraz z listem gończym podąża bezlitosny rosyjski rotmistrz, Dunin (Robert Więckiewicz), który za wszelką cenę chce schwytać generała, zanim ten wywoła narodową rebelię. W tym samym czasie młody chłop, Ignac (Bartosz Bielenia), szlachecki bękart, marzy o nadaniu herbu i majątku przez swojego nieprawego rodzica, Duchnowskiego (Andrzej Seweryn). Ignac kradnie testament i ma tylko dwa dni, aby stawić się z nim przed sądem i udowodnić swój tytuł szlachecki. Gdy nadejdzie chwila próby, Ignac będzie musiał wybrać – czy dalej podążać za swoim herbowym marzeniem i dziedzictwem ojca, czy też przyłączyć się do „Kosa” Kościuszki i walczyć z nim o najwyższą stawkę.

13. La chimera (La chimera)

reżyser: Alice Rohrwacher
produkcja: Włochy, Francja, Szwajcaria (2023)
czas trwania: 130'
gatunek: dramat

Każdy ponoć ma swoją Chimerę. Coś, o czym marzy, ale nie może tego zdobyć. Dla grupy drobnych złodziejaszków rabujących okoliczne groby i handlujących archeologicznymi znaleziskami to chęć szybkiego wzbogacenia się. Oznaczałaby ona wybawienie od dalszej pracy. Arthurowi (Josh O’Connor) z kolei przypomina Beniaminę. Kobietę, którą kochał i stracił.

14. Megalopolis (Megalopolis)

reżyser: Francis Ford Coppola
produkcja: USA (2024)
czas trwania: 138'
gatunek: dramat, sci-fi

Megalopolis to osadzona w wyimaginowanej współczesnej Ameryce epicka opowieść, wyreżyserowana przez Francisa Forda Coppolę, twórcę Czasu apokalipsy i Ojca chrzestnego. Żadna superprodukcja w historii współczesnego kina nie wywołała tak skrajnych emocji i nie podzieliła widowni tak jak jego najnowszy film. Zaskoczenie, zachwyt, złość, oburzenie – cokolwiek napisano o najnowszym filmie Coppoli, nic nie przygotowało widowni na jego bezkompromisową wizję, nad którą pracował od blisko 40 lat. Megalopolis to filmowy testament, a zarazem doświadczenie totalne, wykraczające poza granice konwencjonalnego kina.

15. Monster (Kaibutsu)

reżyser: Hirokazu Koreeda
produkcja: Japonia  (2023)
czas trwania: 126'
gatunek: dramat

Monster ukazuje trzy perspektywy tej samej, z pozoru prostej, historii. Bójka w szkole, moralnie niepewny nauczyciel i matka walcząca o syna. Kolejne puzzle układane są przez Kore-edę z chirurgiczną precyzją i odsłaniają przed widzem sekrety bohaterów. Opowieść o tym, jak przyjaźń, miłość i odrzucenie tak często istnieją w tym samym kontinuum. Emocje filmowe potęgowane są przez najwyższej próby ścieżkę dźwiękową, będącą ostatnią pracą nagrodzonego Oscarem kompozytora Ryuichiego Sakamoto.

16. Opadające liście (Kuolleet lehdet)

reżyser: Aki Kaurismäki
produkcja: Finlandia, Niemcy (2023)
czas trwania: 81'
gatunek: dramat, komedia

Ansa to małomówna pracowniczka lokalnego supermarketu, Holappa z kolei zarabia na życie na budowie. Łączy ich szlachetne usposobienie oraz pasmo kolejnych porażek, jakich oboje na każdym kroku doświadczają. Kobieta straciła właśnie pracę, bo jej przełożonym nie spodobał się ludzki gest, na jaki się zdobyła, mężczyzna natomiast zmaga się z poważnym problemem alkoholowym.

17. Perfect Days (Perfect Days)

reżyser: Wim Wenders
produkcja: Japonia, Niemcy (2023)
czas trwania: 123'
gatunek: dramat

Hirayama jest samotnym sześćdziesięciolatkiem, który sprząta toalety publiczne w tokijskiej dzielnicy Shibuya. Kamera z uwagą przygląda się jego codziennym rytuałom: porannemu przygotowywaniu się do wyjścia, wykonywanej z niezwykłą starannością pracy, wizytom w miejskiej łaźni, popularnej jadłodajni czy ulubionym antykwariacie. Jak na człowieka, który wykonuje tak prozaiczną, uważaną z reguły za najgorszą z możliwych, pracę, bohater najnowszego filmu Wendersa ma nietypowe zainteresowania: czyta dobrą, choć nie najnowszą literaturę, w samochodzie słucha muzyki z lat 60. i 70. ze starych kaset magnetofonowych, a południową przerwę w pracy wykorzystuje na fotografowanie. Gotowe zdjęcia, niczym prawdziwy artysta, poddaje bezlitosnej selekcji i gromadzi w prywatnym archiwum. Sympatię budzi też jego kolekcja sadzonek drzew, jakie znajduje w parku, a później w domu troskliwie pielęgnuje. Z kilku migawek, które są drobnym zakłóceniem codziennej rutyny i odnoszą się do przeszłości Hirayamy, domyślamy się, że życie miejskiego eremity to jego świadomy wybór, a celebracja codzienności czyni go szczęśliwym, kochającym świat i ludzi człowiekiem.

18. Pies i robot (Robot Dreams)

reżyser: Pablo Berger
produkcja: Hiszpania, Francja (2023)
czas trwania: 101'
gatunek: bez dialogów

Za oknem kolorowy, pełen życia i śmiechu Nowy Jork. Zwierzęta, tak jak ludzie, żyją swoimi sprawami, zakochują się, kłócą, znajdują przyjaciół – wszyscy z wyjątkiem PSA, który ze swojego mieszkania patrzy na zwariowane miasto ze smutkiem i nutką zazdrości. On też chciałby mieć przyjaciela, tylko… brakuje mu odwagi.

19. Pod wulkanem (Under The Volcano)

reżyser: Damian Kocur
produkcja: Polska (2024)
czas trwania: 105'
gatunek: dramat

Wnikliwy obraz stanu emocjonalnego młodej, inteligenckiej ukraińskiej rodziny Kowalenków, którą wybuch wojny zastaje ostatniego dnia wakacji na Teneryfie. Ich powrót do Kijowa okazuje się niemożliwy. W jednej chwili z turystów stają się uchodźcami. Jak poradzą sobie z poczuciem obowiązku, winą, strachem i sobą nawzajem? Czy ich rodzina przetrwa tę próbę?

20. Powoli (Tu man nieko neprimeni)

reżyser: Marija Kavtaradze
produkcja: Litwa, Hiszpania, Szewcja (2023)
czas trwania: 108'
gatunek: melodramat

Nagrodzony za reżyserię na Sundance film Mariji Kavtaradze to zmysłowa i prowokacyjna love story, jakiej jeszcze na ekranach nie było. Dawno nie było też na nich duetu, między którym tak iskrzy. Elena jest tancerką, a Dovydas tłumaczem języka migowego. Oboje pracują ciałem, szukając najlepszego sposobu, by wyrazić – tańcem i ruchem dłoni – najsubtelniejsze sensy i najgłębsze emocje. Wydają się dla siebie stworzeni, ale Powoli zamiast happy endu wybiera status: To skomplikowane. Bo Elena uwielbia seks, a Dovydas mógłby się bez niego obejść. Pełni najlepszych chęci sprawdzają więc, czy da się kochać, nie pożądając. Film Kavtaradze śmiało podejmuje temat nowych modeli relacji, to kino namiętne i pełne pasji, które jest popisem zarówno świetnej reżyserii, jak i aktorskiej chemii.

21. Przesilenie zimowe (The Holdovers)

reżyser: Alexander Payne
produkcja: USA (2023)
czas trwania: 133'
gatunek: dramat, komedia

Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi Bezdrożami, a potem uwodził obyczajową Nebraską. W pierwszych scenach Przesilenia zimowego poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole.

22. Rodzaje życzliwości (Kinds of Kindness)

reżyser: Yorgos Lanthimos
produkcja: Irlandia, Wielka Brytania (2024)
czas trwania: 164'
gatunek: dramat

Rodzaje życzliwości to tryptyk opowiadający historię człowieka bez wyboru, który próbuje przejąć kontrolę nad własnym życiem; policjant zaniepokojony faktem, że jego zaginiona na morzu żona wróciła i wydaje się być inną osobą; oraz kobietę zdeterminowaną, by znaleźć konkretną osobę ze specjalnymi zdolnościami, której przeznaczeniem jest zostać cudownym przywódcą duchowym.

23. Samsara (Samsara)

reżyser: Lois Patiño
produkcja: Hiszpania  (2024)
czas trwania: 114'
gatunek: dramat

Zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na Berlinale, najnowszy film Loisa Patiño, którego Czerwony księżyc prezentowaliśmy w nowohoryzontowym konkursie w 2020 roku. Magiczna, przepełniona współczuciem, łagodna, a przy tym przeszywająca Samsara na początek zabiera nas do Laosu i zostawia na łonie oszałamiającej bujnej natury w towarzystwie młodziutkich buddyjskich mnichów. Widzimy, jak u łoża Mony pewien chłopiec czyta Tybetańską księgę umarłych, by pomóc jej przeprawić się na tamten świat. Laotański rozdział tej opowieści, obfitujący w zachwycające obrazy, których nie powstydziłby się Apichatpong Weerasethakul, też kończy się przeprawą: zaskakującym reżyserskim gestem, który zamienia seans w przeżycie spoza kinowego banału, w doświadczenie immersyjne, dowodzące, że czasem najwięcej widać, gdy zamknie się oczy. A gdy je otworzymy, będziemy już w zupełnie innym miejscu.

24. Setki bobrów (Hundreds of Beavers)

reżyser: Mike Cheslik
produkcja: USA (2022)
czas trwania: 108'
gatunek: komedia, przygodowy

Szalona slapstickowa komedia prosto z USA. Co zrobisz, gdy w wyniku inwazji humanoidalnych bobrów stracisz cały dorobek życia? Amerykański reżyser Mike Cheslik zabiera widzów w jedyną w swoim rodzaju wyprawę w śnieżne rubieże Wisconsin. Looney Tunes spotyka niemiecki ekspresjonizm i Noc Żywych Trupów w najbardziej nieokiełznanym filmie waszego życia.

25. Strefa interesów (The Zone of Interest)

reżyser: Jonathan Glazer
produkcja: Wielka Brytania, Polska, USA (2023)
czas trwania: 106'
gatunek: wojenny, dramat

Strefie interesów brytyjski reżyser Jonathan Glazer przygląda się domowej idylli w czasach nazistowskich Niemiec. Rudolf (Christian Friedel) wraz z żoną Hedwig (Sandra Hüller) oraz czwórką dzieci i psem mieszkają w przestronnym, pedantycznie czystym domu z wypielęgnowanym ogrodem i szklarnią. Celebrują rodzinne obiady, marzą o wakacjach w ukochanych Włoszech. W weekendy lubią popływać kajakami lub pospacerować po lesie z przyjaciółmi. Jednak zza ścian ich domu często dobiegają niepokojące odgłosy, a czasem rozpaczliwe krzyki, ponieważ Rudolf Höss jest komendantem obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. 

26. Substancja (The Substance)

reżyser: Coralie Fargeat
produkcja: USA, Wielka Brytania, Francja (2024)
czas trwania: 140'
gatunek: dramat, horror

Czy marzysz czasem, by stać się lepszą wersją siebie? Tą samą, a jednak doskonalszą pod każdym względem? Spróbuj naszego nowego produktu o nazwie Substancja. Nic już nie będzie takie samo. Dzięki Substancji możesz stworzyć drugą siebie: młodszą, piękniejszą, perfekcyjną. Musisz pamiętać tylko o jednym, by dzielić czas między obie siebie, tę starą i nową. Tydzień dla jednej, tydzień dla drugiej. Idealna równowaga bez żadnych odstępstw. To proste, prawda? Jeśli nie spróbujesz naginać reguł, wszystko będzie dobrze.

27. Totem (Tótem)

reżyser: Lila Avilés
produkcja: Meksyk, Dania, Francja (2023)
czas trwania: 95'
gatunek: dramat

Wyróżniona na Berlinale, wzruszająca, pełna czułości historia o sile rodzinnych więzów w obliczu nadchodzącego pożegnania. Tótem rozpoczyna się od gorączki przygotowań do imprezy urodzinowej ojca, organizowanej w iście meksykańskim stylu: jest gwarno, tłoczno i kolorowo. Do domu schodzą się kolejni goście, a każdy z nich wydaje się być jeszcze barwniejszy od poprzedniego. Cały ten piękny harmider obserwujemy oczami siedmioletniej Sol; cichej i skromnej dziewczyny o przenikliwym spojrzeniu, która stopniowo wprowadza nas do tego fascynującego mikrokosmosu. Na horyzoncie widać jednak rodzinne trzęsienie ziemi, które diametralnie zmieni życie wszystkich domowników, zwłaszcza młodej Sol.

28. Wrooklyn Zoo (Wrooklyn Zoo)

reżyser: Krzysztof Skonieczny
produkcja: Polska  (2024)
czas trwania: 128'
gatunek: melodramat, sensacyjny

Najnowszy film kinowy w reżyserii Krzysztofa Skoniecznego, twórcy Ślepnąc od świateł – jednego z najgłośniejszych i najbardziej popularnych seriali ostatnich lat. Uwodząca klimatem, iskrząca emocjami i pulsująca muzyką techno, hip hopu i punk rocka opowieść o burzliwej pierwszej miłości pary młodych ludzi. Ich buncie, dorastaniu i gorącym uczuciu na przekór wszystkim i wszystkiemu. Wrooklyn Zoo to przeniesiona na ulice Wrocławia i Los Angeles, współczesna wersja Romeo i Julii, gdzie ideały przyjaźni i miłości zderzają się z twardą rzeczywistością zasad dyktowanych przez gang bezwzględnych bandytów. To podana w formie współczesnej baśni historia o potędze miłości, która dzięki determinacji w dążeniu do prawdy i pragnieniu wolności potrafi przezwyciężyć nienawiść, a nawet śmierć. W jednej z głównych ról legendarny Dario ze Ślepnąc od świateł – Jan Frycz a u jego boku: Konrad Eleryk, Renata Dancewicz, Hanna Koczewska oraz na pierwszym planie dwójka utalentowanych debiutantów: Mateusz Okuła i Natalia Szmidt. Na ekranie gościnnie amerykański mistrz deskorolki Tony Trujillo oraz cała lista zaskakujących nazwisk ze świata polskiej popkultury.

29. Wśród wyschniętych traw (Kuru Otlar Üstüne)

reżyser: Nuri Bilge Ceylan
produkcja: Turcja, Francja, Niemcy, Szwecja (2023)
czas trwania: 197'
gatunek: dramat

Mistrz kina tureckiego Nuri Bilge Ceylan, autor Uzaka, Pewnego razu w Anatolii i Zimowego snu, ponownie zachwycił publiczność festiwalu w Cannes kinem melancholijnym i epickim w metrażu. Główny bohater Samet wraca do zanurzonej w śniegu anatolijskiej wioski, gdzie jest nauczycielem plastyki. Czuje się lepszy niż wszyscy wokół niego, czeka na awans, tymczasem zostaje oskarżony przez dwie uczennice o niewłaściwe zachowanie… Ceylan kreśli portret człowieka zapatrzonego w puste ideały, kogoś kategorycznie wierzącego w system wartości, który sam stworzył – wiecznie oskarżającego, miotającego się, oślepionego swoim egoizmem. Wśród wyschniętych traw to studium narcyzmu – cierpliwie zbudowane z impresji, fenomenalnych dialogów, emocjonalnych starć i prostych, choć przemyślanych statycznych ujęć. To kino piękne wizualnie, zatopione w dygresjach, pełne przenikliwych sformułowań. Ceylan pozostaje wierny sobie – i dobrze!

30. Wytłumaczenie wszystkiego (Magyarázat mindenre)

reżyser: Gábor Reisz
produkcja: Węgry, Słowacja (2023)
czas trwania: 128'
gatunek: czarna komedia

Gorące budapeszteńskie lato. Licealista Abel (nagradzany za tę rolę Gáspár Adonyi-Walsh) przygotowuje się do egzaminu dojrzałości. W tym, by odpowiednio skupić się na nauce, nie pomaga mu fakt, że całą uwagę kieruje w stronę swojej najlepszej przyjaciółki Janki, w której jest beznadziejnie zakochany.

aktualności

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!