repertuar

wczoraj
dzisiaj
jutro

dzisiaj

cz / 27 mar

 
0
strona główna

kup bilet

11 kwi / pt

Człowiek z Aran z muzyką na żywo Christine Ott oraz Mathieu Gabry`ego (Snowdrops)

Man of Aran

reż. Robert J. Flaherty

czas: 76’
produkcja: Wielka Brytania 1934
język: angielski

Akcja Człowieka z Aran rozgrywa się na nękanej sztormem wyspie u wybrzeży Irlandii i ukazuje codzienne życie rodziny rybaków w latach 30. XX wieku. Film jest hymnem na cześć odwagi tych mieszkańców, zjednoczonych wielką solidarnością w nieustannej walce z żywiołami. Christine Ott pracowała nad kompozycją cztery lata i stworzyła (ze wsparciem Mathieu Gabry’ego) muzykę łączącą impresjonizm, muzykę repetytywną i kameralny post-rock.

Oryginalna ścieżka skomponowana przez Snowdrops:

Christine Ott: fortepian, harfa, fale Martenota
Mathieu Gabry: Claviers, Boîte à bourdons

Christine Ott:

francuska kompozytorka i multiinstrumentalistka, kompozycją do filmu Człowiek z Aran (1934) zamyka tryptyk ścieżek dźwiękowych do filmów Roberta Flaherty’ego (wcześniejsze to Nanook of the North (1922) (Nanuk z Północy) oraz Tabu (1931).

Urodzona w Strasburgu w 1963 roku, Christine Ott jest wirtuozką gry na falach Martenota, tajemniczym elektronicznym instrumencie muzycznym wynalezionym w 1928 roku przez Maurice’a Martenota. Jako klasycznie wykształcona uczennica Jeanne Loriod, zdobyła złoty medal w Konserwatorium w Strasburgu i nagrodę w Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu w 1997 roku. Ondystkę można usłyszeć na renomowanych festiwalach i w teatrach operowych, wykonującą główne dzieła z klasycznego repertuaru (Messiaen, Honegger, Varèse). Koncertowała m. in. z Yannem Tiersenem, Radiohead, Jean-Philippe Goude’a oraz Tindersticks. Christine Ott jest również pianistką i multiinstrumentalistką, która łączy wrażliwość, wirtuozerię i delikatność, a ostatecznie jest bardzo wyjątkową kompozytorką. Wydała kilka solowych albumów, które wpisują się w estetykę pomiędzy muzyką nowoczesną i klasyczną, w przestrzeni pomiędzy Claude’em Debussym, Philipem Glassem i Brianem Eno.

Jej pierwszy solowy album, Solitude Nomade, ukazał się w 2009 roku i zawierał utwory Yanna Tiersena, Erica Groleau i Marca Sensa. Siedem lat później dołączyła do wytwórni Gizeh ze swoim drugim albumem, Only Silence Remains, który został doceniony przez krytyków, w tym The Wire i Les Inrockuptibles. W 2020 roku wydała Chimères (pour ondes Martenot), bezprecedensowy album oparty w całości na falach Martenota; zmysłową magmę dźwięku wyprodukowaną przez Mondkopf & Frédéric D. Oberland (Oiseaux-Tempête). W kolejnym roku wydała swój czwarty album Time to Die, osiem utworów, w których przeszła z fal Martenota na fortepian, z Jupiter8 na harfę, z mellotronu na kotły w introspektywnej, ale świetlistej podróży. W 2015 roku założyła grupę Snowdrops z Mathieu Gabrym, z którym wyprodukowała muzykę do spektakli teatralnych ścieżki dźwiękowe do filmów. W 2020 roku duet wydał album zatytułowany Volutes (Injazero Records), który brytyjski dziennik The Guardian uznał za jeden z 10 najlepszych albumów muzyki współczesnej 2020 roku.

Jej muzyka, mocna i intensywna, zawsze ma wyjątkowy wymiar filmowy. Lider Tindersticks, Stuart Staples nie popełnił błędu, zapraszając artystkę do współpracy przy filmach Claire Denis. Christine Ott napisała również oryginalną muzykę do filmu Rolanda Edzarda La Fin du Silence, wybranego do Directors’ Fortnight w Cannes w 2011 r. Natomiast jako Snowdrops skomponowali muzykę filmu Diabeł morski, pierwszego filmu fabularnego reżysera Phuttiphonga Aroonphenga, który zdobył nagrodę na festiwalu w Wenecji w 2018 r. Współpracuje z wymagającymi współpracownikami, z entuzjazmem przekazując swoją pasję do fal Martenota swoim studentom w konserwatorium w Strasburgu.

Mathieu Gabry:

zanim poświęcił się całkowicie pracy nad komponowaniem muzyki, Mathieu Gabry tworzył różne projekty audiowizualne i architektoniczne.

W 2018 roku stworzył muzykę do tajlandzkiego filmu Manta Ray w reżyserii Phuttiphonga Aroonphenga, uznanego przez jury najlepszym filmem w sekcji Horyzonty na festiwalu w Wenecji. W 2015 roku, wspólnie z Christine Ott, założył duet Snowdrops, który prezentuje unikalne połączenie muzyki klasycznej, jazzowej, elektronicznej i ambientowej. Zespół wydał kilka albumów, które zyskały międzynarodowe uznanie krytyków. Mathieu Gabry angażuje się również w projekty jazzowe, takie jak trio The Cry oraz Theodore Wild Ride. Obecnie pracuje nad swoim pierwszym solowym albumem Sohlberg, który ukaże się w tym roku. Snowdrops nagrali ostatnio album Ligne de Mica z polskim akordeonistą Bartoszem Szwarcem.

Robert J. Flaherty

Pionier kina dokumentalnego i etnograficznego. Nazwany przez Orsona Wellesa jedną z dwóch lub trzech największych postaci pracujących w medium filmowym. Żył w latach 1884-1951. Pochodził z USA. Jako reżyser zadebiutował Nanukiem z Północy, który stał się międzynarodowym przebojem. W trakcie dalszej kariery kontynuował przyglądanie się mieszkańcom różnych zakątków świata: archipelagu Samoa (Moana) czy Irlandii (Człowiek z Aran).

Wybrana filmografia

1922 Nanuk z Północy / Nanook of the North (dok.)

1926 Moana (dok.)

1934 Człowiek z Aran / Man of Aran (dok.)

1942 Ziemia / The Land (dok., kr.m.)

1948 Opowieść z Luizjany / Louisiana Story

inne filmy

Polub nas

Bądź na bieżąco, dołącz do newslettera!