W trakcie przeglądu, za okazaniem biletu na dowolny film Jia Zhangke, przysługuje 15% zniżki na książki Wydawnictwa Tajfuny w księgarni Tajne Komplety w Kinie Nowe Horyzonty
Kiedy Jia Zhangke sięga po kamerę, nie interesuje go feeria fajerwerków – raczej dym unoszący się nad prowincjonalnym miasteczkiem, brudny śnieg pod nogami migranta, czy cichy śpiew znikający w hałasie industrializacji. W dniach 25–27 kwietnia zapraszamy Was na przegląd Mistrzowie Kina: Jia Zhangke. Przypływy i Tajfuny – trzy spotkania z autorem, który jak nikt inny opowiada o Chinach w stanie transformacji.
Czy kino może być mapą zmieniającego się świata? Jia Zhangke, jeden z najważniejszych reżyserów współczesnych Chin, od ponad dwóch dekad dokumentuje tempo i cenę przemian, jakie rozgrywają się w jego kraju. Robi to z chirurgiczną precyzją i poetyckim zacięciem – pokazując codzienność tych, których wielka historia spycha na margines: drobnych gangsterów, samotne piosenkarki, ofiary systemu i tych, którzy próbują się w nim odnaleźć. W jego filmach pejzaże przemysłowych ruin spotykają się z melancholijnym rytmem muzyki pop, a osobiste dramaty stają się lustrzanym odbiciem epokowych zmian.
Podczas przeglądu Mistrzowie Kina: Jia Zhangke. Przypływy i Tajfuny zobaczycie trzy filmy – trzy różne odsłony jego filmowej opowieści o Chinach. Nawet góry przeminą otworzy całość epicką historią rozpiętą na trzy dekady, w której rozpad więzi międzyludzkich rezonuje z rozpadem dawnego świata. Wprowadzeniem do filmu będzie prelekcja Wojciecha Tutaja, specjalisty od współczesnego kina chińskiego. W Najczystszy jest popiół Jia sięga po estetykę kina gangsterskiego, by opowiedzieć o lojalności, miłości i przemocy wpisanych w codzienność turbo-kapitalistycznej prowincji – a przed seansem zagramy z Wami w bingo z nagrodami. Zwieńczeniem będą Przypływy – najbardziej eksperymentalny film reżysera, zbudowany z archiwalnych materiałów, fragmentów piosenek i wspomnień rozciągniętych na ponad dwie dekady. Seans poprzedzi wideoprelekcja Mai Korbeckiej – sinolożki i badaczki kina Azji Wschodniej.
Nie trzeba znać twórczości Jia Zhangke, żeby dać się porwać tej podróży – wystarczy otwarta głowa i trochę filmowej ciekawości.