Tegoroczny Tydzień Filmu Niemieckiego, organizowany wspólnie przez Dom Norymberski w Krakowie, Instytut Goethego w Warszawie oraz Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu, rozpocznie się 24 stycznia 2025 roku. Wydarzenie zagości w dziewięciu miastach w Polsce: Krakowie, Warszawie, Wrocławiu, Katowicach, Opolu, Poznaniu, Łodzi, Gdańsku i Rzeszowie. Program obejmuje aktualne produkcje filmowe zza naszej zachodniej granicy, w tym zarówno znakomite debiuty, jak i filmy uznanych twórców nagradzanych na międzynarodowych festiwalach. Niemieckie kino wyróżnia się szybkim reagowaniem na istotne problemy społeczne i polityczne, a także ciągłym rozliczaniem się z nazistowską przeszłością, co czyni tę tematykę istotnym elementem przeglądu.
Jednym z wyróżniających się tytułów jest Południca Barbary Albert – ekranizacja powieści Julii Frank, wydawanej również w Polsce. Film odnosi się do dawnych słowiańskich wierzeń, symbolizując dusze kobiet, które zmarły podczas ślubu lub wesela. Ta metafora przejścia z radości do żałoby odzwierciedla zarówno los bohaterki, jak i przemiany polityczne w Niemczech w 1933 roku. Z kolei Punkt zapalny Erola Afşina, oparty na faktach, to mocne oskarżenie o rasizm i niewydolność systemu prawnego. Reżyser, poprzez swój dojrzały debiut, podejmuje temat współczesnego nacjonalizmu.
Frauke Lodders w filmie W dobrej wierze skupia się na rodzinie żyjącej według surowych zasad religijnych, która musi zmierzyć się z emocjami wykraczającymi poza nakazy wyznawanej wiary. Natomiast Mattias Glasner w Symfonii o umieraniu przedstawia samotność i rozpad więzi rodzinnych w zatomizowanym społeczeństwie. Z kolei Weekendowi buntownicy Marca Rothemunda to ciepły obraz ojca i syna – Jasona, 10-letniego chłopca w spektrum autyzmu, który postanawia odwiedzić wszystkie niemieckie stadiony w poszukiwaniu ulubionej drużyny piłkarskiej.
W tegorocznym programie nie zabrakło też trudnych tematów. Niewypowiedziane Piotra J. Lewandowskiego to intymny obraz ukazujący przemoc seksualną wobec bliskich osób. Film porusza granice zgody i konsekwencje ich przekroczenia. Innym poruszającym debiutem jest Vena Chiary Fleischhacker, portret młodej kobiety, przyszłej matki, która nie radzi sobie z życiem społecznym, ukazując jednocześnie bezradność systemu instytucji socjalnych w Niemczech.
Widzowie w Warszawie, Krakowie i Wrocławiu będą mieli okazję zobaczyć także Wodza i uwodziciela Joachima A. Langa, studium manipulacji w czasach nazizmu. Reżyser zwraca uwagę na aktualność problemu zręcznej demagogii i radykalizacji poglądów. Partnerem Tygodnia Filmu Niemieckiego od wielu lat jest German-Films, instytucja wspierająca promocję niemieckiego kina, która w tym roku obchodzi swoje 70-lecie. Z tej okazji we Wrocławiu, Katowicach i Łodzi zostanie pokazany Toni Erdmann z Sandrą Hüller w roli głównej.
Tematem przewodnim tegorocznego programu są relacje międzyludzkie, w szczególności rodzinne, które kształtują dobrostan społeczny. Twórcy przyglądają się emocjonalnym więziom między małżonkami, partnerami, rodzeństwem czy rodzicami i dziećmi. Relacje te, niezależnie od statusu majątkowego czy pochodzenia, są uniwersalne i mają kluczowe znaczenie w funkcjonowaniu współczesnego społeczeństwa.
[Źródło: Renata Kopyto, Dom Norymberski w Krakowie]
[Źródło: Renata Prokurat, Goethe-Institut w Warszawie]
[Źródło: Michał Tomiczek, Konsulat Generalny Niemiec we Wrocławiu]