Docierają do nas pierwsze, pełne nadziei promienie słońca. Jedank zanim w pełni rozgościcie się na parkach i skwerach, mamy dla was solidne argumenty, by jeszcze trochę czasu spędzić w kinie. Marzec w KNH to nie tylko świeże premiery i ostatnie Oscarowe zaległości, ale też wyjątkowe retrospektywy, odrestaurowane klasyki i wydarzenia, które przypomną, że najlepsze historie wciąż rozgrywają się na wielkim ekranie. Sprawdźcie, co czeka na Was w nadchodzących tygodniach!
Nowe filmy Paola Sorrentina, Bonga Joon-ho i Luki Guadagnina… Brzmi jak program festiwalu w Cannes? Tymczasem to po prostu marcowy repertuar Kina Nowe Horyzonty. Mało tego – w ramach cyklu do kwadratu postanowiliśmy podwoić filmowe doznania i zestawić najnowsze dzieła mistrzów ze starszymi filmami, które z nimi korespondują.
Poza najnowszymi filmami tego wybitnego trio, mamy dla was także mniej oczywiste, ale równie warte uwagi tytuły. Jak zostałam perliczką Rungano Nyoni to surrealistyczna opowieść o patriarchacie i kobiecym buncie, nagrodzona za reżyserię w Cannes. Apetyt na więcej. La Cocina zagląda za kulisy nowojorskiej restauracji, gdzie marzenia konfrontują się z rzeczywistością. Nasienie świętej figi – jeden z najgłośniejszych filmów sezonu – to trzymający w napięciu thriller o rodzinnych sekretach i narastającym zagrożeniu.
Po tygodniach spekulacji, analiz i seansów oscarowych filmów nadchodzi wielki finał. W nocy z niedzieli na poniedziałek zapraszamy na transmisję gali Oscarów na żywo – w towarzystwie kinomanów, na dużym ekranie, w atmosferze, której nie da się podrobić. Wstęp jest bezpłatny, ale obowiązują vouchery o dowolnej wartości – cały dochód z ich sprzedaży trafi na rzecz Fundacji Ukraina.
Zanim jednak wyścig po złote statuetki dobiegnie końca, w KNH zobaczycie także nominowane do Oscara krótkometrażowe animacje i fabuły. To historie, które w kilkunastu minutach potrafią powiedzieć więcej niż niejeden pełnometrażowy film.
A skoro już wiecie, że krótkie metraże = wielkie emocje, to mamy świetną wiadomość. Anishort wraca do KNH w jubileuszowej odsłonie. Z okazji 10-lecia festiwalu zobaczycie specjalną selekcję najlepszych animacji z ostatniej dekady – zarówno te najwyżej oceniane przez publiczność, jak i nagrodzone przez jury.
18 wyjątkowych filmów z 9 krajów, różnorodność technik i gatunków, a na koniec wasz głos zdecyduje, który z nich otrzyma nagrodę publiczności.
Nie ma lepszego sposobu na pogłębienie filmowego doświadczenia niż rozmowa z tymi, którzy stoją za kamerą – lub są częścią historii, którą właśnie zobaczyliście. W marcu KNH zaprasza na dwa wyjątkowe spotkania po seansach.
Po seansie Mensch będziecie mogli porozmawiać z reżyserem, Pawłem Wysoczańskim, który przybliży kulisy pracy nad swoim dokumentem. Z kolei po specjalnym pokazie Don't F**k with Liroy na pytania odpowie sam Piotr Marzec Liroy – postać, której życiorys zasługuje na równie mocny film, co jego muzyka.
Wizja Davida Lyncha wciąż nie przestaje hipnotyzować. Mulholland Drive wraca na wielki ekran w odrestaurowanej wersji 4K – pełniejsze, bardziej mroczne i jeszcze bardziej niepokojące. W końcu to film, który w ankiecie BBC Culture został uznany za najlepszy film XXI wieku.
Pokazowi towarzyszyć będzie spotkanie z Final Girls – kolektywem, który od lat bada i analizuje kino grozy. To wieczór dla tych, którzy chcą doświadczyć Mulholland Drive nie tylko jako tajemniczej opowieści, ale też jako misternie skonstruowanej zagadki, w której każda scena ma znaczenie.
Historia kina to nie tylko wielkie nazwiska, ale też twórcy, których czas niesłusznie zepchnął w cień. Akademia Kina Światowego wraca, by przywracać pamięć i poszerzać horyzonty. Nowy semestr otworzą dwa wyjątkowe pokazy:
Tylko jeden pokaz we Wrocławiu – to wystarczający powód, by zobaczyć Piękną złośnicę, ale na pewno nie jedyny. Film Jacquesa Rivette’a to najbardziej zmysłowe dzieło o malarstwie, jakie kiedykolwiek powstało. Grand Prix w Cannes, mistrzowskie role Michela Piccoli i Emmanuelle Béart, hipnotyzująca opowieść o obsesji i sztuce.
Pierwszy dzień wiosny to moment odnowy, refleksji i subtelnych zmian – dokładnie takich, o których opowiadał Éric Rohmer. Jego Opowieści czterech pór roku to cykl filmów, które rejestrują codzienność, wypełnioną czułym spojrzeniem i filozoficznymi rozterkami.
Od 21 marca w KNH zobaczycie wszystkie cztery części – klasykę francuskiego kina, która uwodzi swoją prostotą i lekkością. Kuratorem przeglądu jest Piotr Czerkawski, a projekcje organizowane są we współpracy z Kinoteką.
Nowy cykl, stare zasady: im gorzej, tym lepiej.Szrotozonty przejmują pałeczkę po Najlepszych z najgorszych, kontynuując tradycję celebracji kina klasy B w KNH. To filmy, które powstały z czystej pasji i braku budżetu, pełne niedorzecznych efektów, przerysowanych bohaterów i fabuł, które nie znają granic absurdu.
Tutaj nic nie jest na serio, ale wszystko jest na maksa. Eksplozje? Są. Fatalna gra aktorska? Oczywiście. Niewytłumaczalne decyzje reżyserskie? W standardzie. To filmy, których nie da się „odwidzieć” – i właśnie dlatego trzeba je zobaczyć.
Niektóre filmy bawią, inne wzruszają, ale są też takie, po których trudno zebrać myśli. DKF Politechnika zaprasza na seanse, które burzą porządek rzeczy, podważają oczywistości i zostawiają widza z jedną myślą: "co tu się właśnie wydarzyło?".